Dementie en voorlezen: technieken en thema's
Voorlezen aan ouderen met dementie t.g.v. bijvoorbeeld de ziekte van Alzheimer, is een zinvolle, ontspannende activiteit. Goed voorlezen is van belang: denk aan verstaanbaarheid en levendigheid. Goed voorlezen kunt u leren door een voorleesworkshop te volgen. Ook het goed kiezen van verhalen is belangrijk. Bejaarden met een vorm van dementie, begrijpen de voorleesverhalen makkelijker als verhalen herkenbaar zijn. Het voorlezen van sprookjes kan een goede keus zijn. Als u vaker en langer achter elkaar aan senioren met Alzheimer voorleest, kunt u een thematisch programma maken. Bijvoorbeeld een programma over de seizoenen.
Technisch goed voorlezen aan ouderen met dementie
Of u nu verhalen of gedichtjes of liedteksten of artikelen uit de krant wilt voorlezen aan ouderen met dementie, in alle gevallen komt het er zeer op aan dat u de betreffende teksten ‘goed’ aan deze bejaarde mensen voorleest: goed articuleren, een goed volume, levendig…Er zijn allerlei aspecten waar u op kunt letten als u voorleest. Dat geldt voor voorlezen aan alle doelgroepen, maar zeker ook bij het voorlezen aan cliënten van zorgcentra en patiënten van verpleeghuizen of bezoekers van de dagbesteding. Over het technisch goed voorlezen, kunt u van alles aan de weet komen in het artikel ‘
Goed voorlezen is een kunst’.
Het voorlezen van sprookjes voor senioren met bijv. Alzheimer
Als u voorleest aan ouderen met dementie, zult u natuurlijk een aantal verhalen, gedichten of artikelen willen uitkiezen. Het kan heel plezierig zijn voor deze hoogbejaarde mensen om vertrouwde sprookjes voor te beluisteren. Dit doet een beroep op herinneringen uit hun jeugd. Hun geheugen wordt geprikkeld, gestimuleerd. Herinneringen worden wakker gemaakt. Alles hierover kunt u lezen in het artikel ‘
Geheugen van mensen met dementie stimuleren door sprookjes voorlezen’.
een bij ouderen bekend boek
Een voorleesprogramma samenstellen voor bejaarden met dementie
Als u een voorleesprogramma samen stelt voor ouderen met een ziekte, die hen doet dementeren, die de dagbesteding bezoeken of in een woonzorgcentrum of verpleeghuis wonen, of tijdelijk verblijven, moet u op diverse aspecten letten. Zeker als u er werkt als activiteitenbegeleider of welzijnsmedewerker of als huiskamerassistent.
U moet bij het samenstellen van een programma letten op afwisseling, lengte en bijvoorbeeld herkenbaarheid. Hoe u zo’n programma samenstelt met een voorbeeldprogramma en bronvermelding, leest u in het artikel ‘
Dementie en voorlezen, herfstprogramma voor mensen met dementie’.
Ik wens u veel voorleesplezier!