Gaan sport, geld en goede doelen hand in hand?
De zomer van 2012 was vol internationale sportevenementen. De vraag drong en dringt zich regelmatig op hoe we tegen de professionele sport op topniveau ‘moeten’ aankijken. Veel mensen vragen zich af: is de topsport nog wel sportief? Er gaat zoveel geld in om! Is het geen pure commercie? En wat te denken van de verruwing van sport op alle niveaus? Maar onderzoek aan de hand van acties voor 3 goede doelen organisaties, leert dat de combinatie van topsport en geld, iets moois kan opleveren voor goede doelen: geld en PR.
Acties voor de Dirk Kuyt Foundation, Spieren voor Spieren en Right To Play
Dirk Kuyt Foundation
De Dirk Kuyt Foundation zet zich in om sporten voor mensen met een lichamelijke beperking bereikbaarder te maken. Tijdens de EK voetballen van 2012 werden door de Meesterbakkers van Maanen ‘Goede DoelPuntjes’ verkocht. Van ieder verkocht zakje witte puntjes, ging € 0,20 cent naar de Dirk Kuyt Foundation. Sportief gedrag deze bijdrage of niet? Als u zelf wilt oordelen over deze samenwerking, leest u dan het artikel over de Goede Doelpuntjes. Wilt u meer weten over de ondersteuning van sporten voor mensen met een beperking door de Dirk Kuyt Foundation, kijkt u dan op de site: www.dirkkuytfoundation.nl.
Spieren voor spieren
Spieren voor spieren is een organisatie die zich inzet voor kinderen met een spierziekte. Deze organisatie moedigt mensen aan d.m.v. sportieve activiteiten geld in te zamelen ten behoeve van deze kinderen. Ook organiseert de Spieren voor spieren grote sportevenementen waar mensen aan deel kunnen nemen. De deelnemers kunnen zich door vrienden, familie en collega’s laten sponsoren en het ‘gewonnen’ geld aan de stichting geven. Met het ingezamelde geld heeft Spieren voor spieren twee expertise centra opgezet.
In de oranje zomer van 2012 schonk de discountsupermarkt keten Lidl van elk oranje product € 0,05 cent. Ook doneerde Lidl een deel van het met de oranje CD 'Helden voor Oranje' verdiende geld.
Mocht u zich zelf een oordeel willen vormen over het sportieve karakter van een dergelijke actie, dan kunt u verder lezen in het artikel: Spieren voor spieren en de gift van Lidl.
Right To Play
De internationale organisatie Right To Play (het recht om te spelen) zamelt geld in om programma’s te ontwikkelen en uit te voeren om kinderen in achterstandslanden te laten spelen en sporten. De organisatie is ervan overtuigd dat zij kinderen, door hen te laten spelen en sporten, belangrijke vaardigheden en waarden aanleert. Vaardigheden en waarden die deze kinderen tot constructieve deelnemers aan de maatschappij zullen maken. Als u ook er van overtuigd bent dat kinderen recht hebben op spel en sport, dan kunt u op de site van Right To Play, meer lezen: www.righttoplay.nl.
In samenwerking met de Wereldwinkels, Esprit en de Bijenkorf werden in de zomer van 2012 oranje-rood-wit-blauwe armbandjes verkocht. Een deel van de opbrengst ging naar dit goede doel. De vervaardiging van de armbandjes zorgde ook voor werkgelegenheid voor achtergestelde vrouwen in Zuid-Afrika.
U wilt zich een oordeel vormen over deze combinatie? Dat kan via:
Sport en spel: recht voor ieder kind.
Conclusie
Na het lezen van de drie artikelen en na het bezoek aan de bijbehorende websites, kunt u zich een genuanceerd(er) oordeel vormen over de combinatie topsport, geld en goede doelen.